Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zážitky za barem (část kolegové)

Ze všech zážitků a lidí, co jsem potkala za barem, tak to zdaleka nebyli klienti, kteří by byli nejzajímavější. Měla jsem spoustu štěstí i na zajímavé kolegy.

Moje zkušenost za barem stála za to nejen, co se klientů týče. Ale také kolegové pro mě byli zajímavou zkušeností. Čím dál tím více trvám na tom, že nejvíce se projevujeme v detailech spíše než ve velikých činech. Aneb pokud detaily nedávají dohromady ten správný obrázek, tak žádné velké gesto nic nespraví. 

Gerardo je kluk, který pracuje za barem o víkendech a kterému jsem byla přidělena jako pomocná síla. Bylo tedy na něm, aby mi všechno vysvětlil a zasvětil mě do fungování celého baru. V baru si lidé nejčastěji objednávají pivo a to buď točené (350ml) anebo lahvové malé (od 250 po 355ml), které si vezmou jen tak a pijí jako u nás, či lahvové velké (od 660-740ml), které se jim nosí v nádobách s ledem a nalívají si do skleniček. Během jednoho z prvních dní mě Gerardo řekl, že z této nádoby mám ten led vysypat do dřezu, aby se rozpustil. Zkusila jsem říct, že to je škoda, že by se přeci dal použít znovu, ale nakonec jsem udělala, jak mi bylo řečeno.

V tu chvíli přišel Felipe, který je zodpovědný za to, aby vždy byl všeho dostatek a aby se s věcmi neplýtvalo. (Teď mi řekli, že se takové osobě říká provozní :-D ) Ten řekl, že ten led by se měl znovu dát do dalších nádob. Gerardo okamžitě na mě ukázal prstem ve výmluvném gestu, že jsem to udělala já. Ani jsem v údivu neotevřela ústa. Bylo to najednou jako kdyby Gerardo byl malý, pěti-letý kluk, který na hřišti ukazuje na kamaráda a říká "To já ne, to udělala ona." Nějak se mi tenhle nepatrný moment zapsal hluboko do vzpomínek.

Během času, který jsme strávili spolu, tak mi Gerardo vysvětlil svojí situaci. V baru pracuje jenom v pátek a v sobotu a dostává za to 980.000 guaraníes. Necelou polovinu minimální mzdy, která v tuto chvíli činí 2.200.000 guaraníes. Občas se snaží sehnat práci i během týdne, ale ze všech pokusů, o kterých jsem věděla, žádný nevyšel. Jeho paní sice pracuje, ale vzhledem k tomu, že nedokončila školu (on říká, že z finančních důvodů, já bych se skoro vsadila, že to bylo proto, že otěhotněla), tak jí platí 500.000. Dohromady tedy nedají ani milión a půl. Pořád ještě se nacházejí daleko od jedné minimální mzdy a žijí z toho 3. A jelikož bydlí daleko od města a když Gerardo skončí v půl čtvrté ráno, tak neexistuje žádná noční doprava, která by ho dovezla domů. Nezbývá tedy než platit taxi, které ho vyjde na 25.000. A jenom ta doprava tedy jej měsíčně vyjde na 300.000. Na třetinu toho, co si vydělá.

Nejsmutnější je, že jeho holčička je teprve tříletá a ještě nechodí do školy. Školy tady nejsou zadarmo. Anebo ne, pokud pro své dítě chcete alespoň nepatrně dobré vzdělání. Pokud půjde na státní školu, tak bude pravděpodobně těhotná už v 15 a nedostane se nikam dál. Jižní Amerika je zakleté místo. Gerardo má dva roky na to, aby si našel nějaké lepší místo, aby se naučil něco, kde by měl šanci si lépe vydělat a mohl své dceři poskytnout alespoň průměrné vzdělání.

Zeptala jsem se ho na knihovny. Tam mají nejen přístup k internetu, ale i informace o rekvalifikačních kurzech a podobné jiné příležitosti. Tvrdí, že žádná knihovna v Asunciónu není. Samozřejmě, že je. Zeptala jsem se google, moje odpověď přišla během 0,72 sekundy a hned první článek mi představil 11 knihoven, kde je přístup zdarma a navíc mají i počítače, který Gerardo doma samozřejmě nemá. Internet by Gerardovi mohl výrazně zlepšit život. Jenomže Gerardo tohle neví a i kdyby mu to někdo řekl, tak mu ta informace k ničemu nebude. Knihovny nepatří do okruhu možností, které v jeho světě existují, a tak tam nepůjde hledat pomoct. 

Nedostatek příjmů navíc z lidí dělá velice divné stvoření. Jelikož jsme na baru dva, tak všechno spropitné dělíme mezi nás dva. A to navzdory tomu, že všechna dýška vlastně vydělám já, protože já se tam těm lidem věnuji a povídám si s nimi a jak jsem zvyklá od nás nabízím jim další pivo ještě než to první úplně dopijí, což je vždycky rozesměje a samozřejmě si dají ještě jedno. Klienti jsou se mnou rádi a smějí se, což mě vždycky těší. Gerardo není úplně komunikativní. Neví, jak se naši klienti jmenují, ani co dělají. Ale o polovinu dýšek se vždycky rád přihlásí. Když jsme jednou v sobotu měli koncert tak jeden starší pár, který seděl hned před ním, se zvedl a odešel blíže k pódiu. Upozornila jsem na to Gerarda a on řekl, že je vidí na koncertě. Nechala jsem tedy na něm, aby dával pozor, aby nám neodešli.

Když jsem se ho zeptala podruhé, už je neviděl, šel je hledat a nenašel je. V tu chvíli řekl, že nezbývá nic jiného, než že jejich útratu budu muset zaplatit já, protože jejich účet je v systému otevřený na mé jméno. Nedalo mi a otevřeně jsem mu řekla, jestli mu nepřijde divné, že o výdělek z "mých" účtů se podělí a o ztrátu ne. Začal koktat něco o nějaké ztracené kartě. Bylo to hloupé. 

Byla bych ho stejně nenechala zaplatit, pro mě to nakonec stejně nebylo tolik. Ale tentokrát jsem si nemohla odpustit, nepoukázat, že jeho chování má daleko k přijatelnému dle jakýchkoli mezilidských standardů. Bylo z něj najednou zase znovu takové ztracené dítě. 

Mohla jsem na Gerardovi mysl nechat. Normálně se choval mile. Nebyl by z něj můj blízký kamarád, ale byl to úplně normální kluk. A pak vždycky přišly takovéhle malé momenty, kdy jako kdyby se polekal. Vyděšen možností, že by se přišlo na něco, co udělal špatně, tak byl hned připraven svalit vinu na kohokoli okolo sebe. Přišla jsem si v tu chvíli tak zvláštně oddělená od dané reality.

Ale abych se dostala i k jiným kolegům ... během týdne jsem byla v baru spolu s Tomasem a Deborou. Tomas je vysoký, štíhlý, pěta-třicetiletý kluk. Někde má asi osmnáctiletého syna, se kterým nikdy nežil. Vychovala ho jeho maminka, tedy synova babička. To tu není úplně neobvyklé, když má člověk dítě příliš brzy a jeho ekonomická situace nedovolí se o dítě starat, tak ho prostě šoupne svým rodičům a pracuje a posílá domů peníze (pokud nějaké zvládne vydělat). Vždycky přemýšlím, kam by mě poslali naši, kdybych na ně zkusila něco podobného. Nicméně Tomas si stěžuje, že jeho syn ho neposlouchá a chová se k němu jako kdyby byl jenom peněženka. Čímž pádem Tomas nemá větší touhu se svým synem trávit více času. Už dávno jsou na místě, kde nepovedený vztah je vždycky vina toho druhého. Syn viní Tomase, protože ho vychovali prarodiče a ne on. A Tomas viní syna, že se o něj zajímá jenom, když potřebuje peníze.

Já když se nad tím tak zamyslím, tak synovo chování docela chápu. Jsem přesvědčená, že člověk si nezaslouží extra respekt jenom za to, že někde po cestě utrousil své sperma. Tomas je samozřejmě přesvědčen, že existuje jakýsi božský zákon na přidělení úcty otcům jenom proto, že během svého života někde zanechali svůj tak hodnotný materiál. Jenomže kde by syn v tuhle chvíli byl, kdyby Tomas nechodil do práce a nevydělával?

A poslední je Debora. Debora je z Argentiny. Je to jedna z těch nešťastných holek, která má permanentně naštvaný obličej. První dny jsem si myslela, že jsem něco udělala špatně, pak jsem pochopila, že prostě takový má obličej a že za touhle maskou to je vlastně ohromně milá holka. Kdykoli jsem s něčím potřebovala pomoct, tak jsem se na ní mohla spolehnout. Myslím, že Debora je moje nejoblíbenější osoba v celém baru. Debora je v Paraguayi, protože nejprve se snažila utéci ekonomické situaci v Argentině a potom proto, že si tu našla kluka. Nicméně, aby tu mohla pracovat legálně, tak si musí dát do pořádku papíry.

Nějakým způsobem zapomněla udělat to ve správnou chvíli a teď už je tu nelegálně. Dokumenty, které si přivezla z Argentiny už jsou prošlé, takže jí jsou k ničemu. Ale aby si mohla vyzvednout nové, tak musí zpět do Argentiny a ve chvíli, kdy bude překračovat hranice, tak přijdou na to, že tu je nelegálně a bude muset zaplatit pokutu. Minimální plat je tak akorát na to, aby člověk přežil celý měsíc. Není na to, aby si mohl dovolit luxus jako platit nějaké pokuty. Takže Debořina situace se nezmění. Bude nadále nelegálně pracovat v baru a nebude mít šanci se nikam pohnout.

Jednou mi vyprávěla o tom, že by chtěla pracovat v krámě s oblečením, protože to je to, co jí baví. Jenomže pokud nebude mít v pořádku papíry, tak jí nikam nevezmou. Ale pokud zůstane na tomhle místě, tak nikdy nebude mít na to, aby své papíry dala do pořádku. Hlava XXII. Není úniku.

Tihle tři bohužel představují naprosto obvyklé příběhy.

Tenhle bar je zvláštní místo, kde se setkávají lidé, kteří každý večer zapíjejí whisky, a lidé, kteří mají tak málo, že jim jejich situace nabízí pouze málo východisek. 

Autor: Aneta Toboříková | pátek 18.10.2019 9:59 | karma článku: 21,84 | přečteno: 828x
  • Další články autora

Aneta Toboříková

Bydlení v Asunción

O tom, jak jsem si v Asunción hledala pokoj k pronájmu a o tom, že moje zkušenosti s Paraguayci jsou univerzální a zdaleka nejsem jediná, ke komu se tu lidé chovají tak pěkně.

21.10.2019 v 9:12 | Karma: 19,18 | Přečteno: 462x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

První zážitky z měsíce za barem (část klienti)

Poté, co se skončila moje práce v servisu, tak se mi podařilo sehnat si práci za barem, kde jsem šťastně strávila celý měsíc.

17.10.2019 v 9:47 | Karma: 23,07 | Přečteno: 995x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Opravářkou motorek

O tom, jak jsem zase jednou měla štěstí a mohla jsem se na týden stát opravářkou motorek :-) aneb první z mnohých týdnů v Asunción

16.10.2019 v 9:50 | Karma: 19,59 | Přečteno: 417x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Setkání s Juanovou rodinou

O tom, že jsem konečně blíž pochopila Juanovu situaci a seznámila jsem jsem se s jeho rodinou, která mi představila zase jinou část Paraguayské společnosti.

15.10.2019 v 9:20 | Karma: 14,60 | Přečteno: 376x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Ze Ciudad del Este do Encarnacion

Druhá návštěva servisu, která stejně moc nepomohla. Cesta až do Encarnación. A pyšně dodám, že Juan přežil i tyto dny a to navzdory tomu, že se bláhově rozhodl cestovat zrovna se mnou.

14.10.2019 v 9:37 | Karma: 9,67 | Přečteno: 231x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Začátek týdnu s doprovodem

O tom, že možná vůbec nejsem stvořená k tomu, aby se mnou někdo jezdil. Anebo možná o tom, že zvyk je železná košile a chvíli to trvá si zvyknout na novou situaci :-)

11.10.2019 v 9:56 | Karma: 12,59 | Přečteno: 254x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Podivnosti motoklubů a začátek týdne s Juanem

O tom, že by všichni měli mít šanci sedět na Cerro Akati a jenom koukat do světa. A o tom, jak jsem se znovu setkala se svým oblíbeným motoklubem z města Concepción a začala svojí cestu společně s Juanem.

10.10.2019 v 9:55 | Karma: 11,16 | Přečteno: 209x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Týden sama v Paraguayi

Po téměř posledním rozloučení s Oscarem mě čekal téměř celý týden sama, než jsme se všichni s motoklubem 32-A měli znovu setkat v Hernandarias.

9.10.2019 v 10:01 | Karma: 13,31 | Přečteno: 298x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Znovu na cestě! (a poznámka o vtipných jménech paraguayských měst)

O tom, že jsem se po dvou týdnech konečně rozhodla z Concepción zvednout kotvu (anebo asi stojánek motorky) a rychlý exkurz do paraguayské historie a způsobu pojmenovávání měst.

8.10.2019 v 9:01 | Karma: 12,81 | Přečteno: 248x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Dva týdny v Concepción

O tom, že jsem v Concepción objevila spoustu zajímavých lidí a nakonec jsem s nimi strávila celé dva týdny. A ani po téhle době se mi vlastně nechtělo moc odjíždět.

7.10.2019 v 9:12 | Karma: 10,39 | Přečteno: 239x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Setkání s Cesarem. Chvíli nejsem sama!

O tom, jak jsem se potkala s Cesarem! Po dvou týdnech očekávání. A o tom, že vůbec nezklamal a navíc mě zavezl na místo, kde jsem nakonec nečekaně strávila dva týdny.

4.10.2019 v 10:11 | Karma: 14,33 | Přečteno: 372x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

První noc v Paraguayi

O mém první setkání s Paraguayci a o tom, že doopravdy jsou až nesmyslně vstřícní, až Vám občas zůstává rozum stát.

3.10.2019 v 9:22 | Karma: 16,16 | Přečteno: 403x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Přejezd do Paraguaye

Jak jsem konečně nechala Bolívii za zády a překročila jsem do Paraguaye, o kterém mi všichni říkali, že tam nic není.

2.10.2019 v 9:03 | Karma: 16,24 | Přečteno: 336x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Dobrodružství na motorce - část třetí, aneb jaká byla Bolívie

Po dlouhé dlouhé odmlce přichází nejprve snad doplnění všeho, co jsem zažila v Bolívii, a hlavně konečně jsem se posunula dál a zrovna jsem v Paraguayi. Ale všechno pěkně po pořádku.

1.10.2019 v 9:58 | Karma: 13,85 | Přečteno: 302x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Střípky ze života v Santa Cruz - Víkend v Cotoce

O tom, jaké mám neuvěřitelné štěstí. O tom, jak si mě našla práce v Santa Cruz. O tom, jak můj zaměstnavatel mi nechal na výběr,jestli chci bydlet ve městě anebo na venkovském sídle. A o tom, jak jsem potkala obchodníka s kravami.

9.5.2019 v 9:34 | Karma: 13,72 | Přečteno: 366x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Poslední příspěvek před přestávkou

O tom, jak jsem dojela do Santa Cruz, o tom, jak jsem potkala Mickyho, jeho rodinu a dona Severina. No a o tom, že jsme se tu nějakou dobu rozhodla zůstat.

3.5.2019 v 9:13 | Karma: 13,26 | Přečteno: 282x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Bolívijský machu picchu

O ruinách, které měli připomínat Machu Picchu, o holce, co se ukázala být neschopnou průvodkyní, o další nevyasfaltované cestě a mlze, jenom abych měla přístup k internetu.

2.5.2019 v 9:15 | Karma: 13,79 | Přečteno: 276x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

První pokousání :-(

O mém odjezdu z Cochabamby, o tom, jak moc se nedá bolívijcům věřit, když Vám dají nějaký časový údaj a o tom, jak mě po cestě k ruinám Incallajta potkal potok a potom zlý pes.

29.4.2019 v 9:30 | Karma: 13,07 | Přečteno: 310x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Poslední dny v Cochabambě

O tom, jak Bolívijci nejsou úplně nejvíce organizačně zdatní, o výletu na motorkářské závody a za ruinami Incallajta, o posledních dnech v Cochabambě a o tom, že možná nakonec jsem přeci jenom domácí puťka (anebo nějaká část).

26.4.2019 v 9:35 | Karma: 11,17 | Přečteno: 205x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Na rande!

O tom, jak jsme se vrátila zpět do Cochabamby, o tom, jak jsem poprvé přijela pozdě na akci a hlavně o tom, jaké úžasné lidi všude potkávám a o tom, že jsem byla na rande.

25.4.2019 v 9:57 | Karma: 12,38 | Přečteno: 409x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 350x
Před třemi lety jsem se přestěhovala do Kolumbie. Poté jsem dala výpověď, prodala jsem do té doby nabyté věci, koupila jsem si motorku, naučila jsem se jí řídit a vydala jsem se objevovat Jižní Ameriku. Dnes jsem v Peru a přede mnou je Bolívie, Paraguay, Argentina a Chile a možná i mnohem víc.

Seznam rubrik