Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Opravářkou motorek

O tom, jak jsem zase jednou měla štěstí a mohla jsem se na týden stát opravářkou motorek :-) aneb první z mnohých týdnů v Asunción

V pondělí ráno jsem měla sjednané hned dvě věci. Schůzku v servisu, aby se zjistilo, co to vlastně té mé motorce chybí a setkala jsem s Rodolfem, u kterého jsem měla přespat. 

Servisu jsem se trochu bála. Je to divné, ale přišlo mi to trochu jako jít k doktorovi. Když člověk ví, že něco je špatně, ale vlastně se bojí toho, co by ten doktor mohl říct a tak to raději odkládá a odkládá, dokud to jenom trochu jde. Jenomže já jsem to už moc dlouho odkládat nemohla. Když se Vám motorka vypne uprostřed křižovatky, tak si to říká o problém. A tak jsem stála u toho mechanika a nervózně jsem na něj koukala a čekala jsem na verdikt. 

Nakonec to dopadlo tak, že bylo potřeba vyčistit karburátor (pokud se to tak česky jmenuje :-D) a seřídit něco, co umím říct pouze španělsky. Lingvistická vložka: je to zvláštní, ale existují věci, které umím říct pouze španělsky. Česky si se mnou o částech motorky moc nepopovídáte, anglicky taky ne, ale španělsky Vám vysvětlím kdeco. Co jsou "amortiguadores" vím okamžitě, ale vymyslet, jak se to jmenuje česky mi trvalo dobrých pár minut. Z nějakého důvodu jsem se o tom bavila s kamarádkou a musela jsem jí začít vysvětlovat, že to je taková ta věc, která tlumí rány, které by člověk jinak udržel při najetí na každou nerovnost. Až v tu chvíli jsem našla, že to správné slovo, které hledám jsou "tlumiče".

Nakonec když už jsem tam byla, tak jsme motorku podrobili plné prohlídce a vyměnili jsme i zadní pneumatiku a řetěz. Po 15.000 kilometrech po Jižní Americe mi to nepřišlo tak špatné. Nakonec jsem s klukama v servisu zůstala i na oběd, protože jsem stejně nevěděla, kde jinde hledat jídlo. A než jsem odjela, tak mi Osvaldo nabídl, že pokud chci práci, tak jim můžu pomoct. Kdo by s podobnou nabídkou nesouhlasil? Samozřejmě jsem řekla, že ano a následující den jsem hned začala.

Večer jsem se pak setkala s Rodolfem, počkala jsem až mu skončí večerní kurz vaření a vzal mě k němu domu, kde žije se svojí maminkou a se čtyřmi bratry. Z paláce jsem se dostala do domu, který nemá v kuchyni tekoucí vodu. Kontrast mezi oběma místy by nemohl být větší. Když jsem si další den povídala s jeho maminkou, tak mi pyšně vyprávěla, že vždycky když ze své práce trochu našetří, tak si vezme v bance malou půjčku a přistaví anebo opraví nějakou malou část domu. Půjčku splatí, našetří trochu a znovu proces opakuje. Dům, ale bohužel potřebuje opravovat rychleji než ona zvládá splácet ty malé půjčky, které jí dají. 

Maminka vaří u jedné rodiny. Rodolfo u té samé rodiny dělá něco jako poslíčka/babysittera. Vyzvedává a rozváží to, co je potřeba, včetně jejich dětí. A po večerech studuje na kuchaře a učí se anglicky. Rodolfovým snem je cestovat a jednou si otevřít vlastní podnik, aby si mohl vydělat dost peněz a koupit pozemek v kopcích kousek od Asuncionu. Proč si chce koupit pozemek? Aby tam mohl postavit domek, ve kterém by mohl ubytovávat lidi jako já, kteří si vzali motorku a rozjeli se objevovat svět. 

Kluk, který vyrostl v domě, který i po mnoha letech oprav má tekoucí vodu pouze ve sprše, jehož máma, když nevaří pro jinou rodinu, tak doma šije ubrusy, aby si přivydělala a který když jsme přijeli, tak mi odevzdal svůj pokoj a šel spát k bratrovi, abych mohla mít všechno pohodlí, které mi může poskytnout. Tenhle kluk se učí, aby si mohl vydělat dost peněz na to, aby mohl hostit kohokoli, kdo přijede na návštěvu. Ani teď když ta slova píšu, tak tomu nedokážu pořádně uvěřit. 

U téhle rodiny jsem směla bydlet celý týden, kdy jsem pomáhala v servise a učila se opravovat motorky, a ani nechtěli slyšet o tom, že bych šla někam jinam. Rodolfova maminka mi s hrdostí vyprávěla, že vždycky u sebe doma přijímají motorkáře cestovatele a že jedna Kolumbijka u nich zůstala celý měsíc. 

V servisu jsem pracovala celý týden. Přijížděla jsem na osmou ráno a odcházela v šest večer, když se náš den skončil. Většinou to vypadalo tak, že si mě zavolal Osvaldo a zadal mi "Odšroubuj tenhle, tenhle, tenhle a tenhle šroub." Později už mi v některých případech pouze říkal "Odendej plasty z motorky."  a nakonec jsem pokročila až k "Vyčisti filtr a vyndej karburátor." Nicméně naprostou většinu času jsem zůstala u "odšroubuj tyhle šroubky".

Byly momenty, které se mi moc líbily na téhle práci. Nejsem úplně z těch lidí, kteří by se příliš upínali na věci (kromě mého kindlu, který mě opravdu mrzel, když se mi rozbil a nikdy jsem úplně nepřilnula k tabletku od Lenova, který používám jako náhradu), nicméně někteří lidé by si raději uřízli ruku, než aby se něco stalo jejich motorce. Jednou přijel kluk se svojí motorkou a byl téměř zoufalý. Na křižovatce ho nabouralo auto a jeho motorka byla ve velice politováníhodném stavu. Ten kluk nad ní skoro plakal. A my jsme jí postupně dokázali vrátit do původního stavu. Při jiné příležitosti nám přivezli motorku, která z nějakého důvodu nefungovala a nikdo nevěděl proč vlastně. Následovala téměř detektivní práce, kdy bylo potřeba zjistit, v čem vězí celý problém. Diego postupně odhaloval, co všechno je v pořádku, až dokázal celý problém rozluštit. A pak když všechno sestavil zpět dohromady, otočil klíčkem a motor se rozběhl. Měla jsem v tu chvíli takovou radost. Nikdy jsem netušila, že práce v servise může být tak pěkná.

A zjistila jsem ještě jednu věc, která mě nepřestala bavit. Téma bouraček je v servisu podle očekávání poměrně běžné. Kolik si myslíte, že přijelo lidí, kteří v průběhu historky řekli "Byla to jeho chyba. On ... " ... a kolik lidí řeklo: "Byla to moje chyba. Nejel jsem dost opatrně na to, abych si všimnul člověka, který projel semafor v první vteřině." 

Jedna z prvních věcí, které zmiňovali ve videích o tom, jak být lepší motorkový řidič, a které se mi vryly do paměti bylo, že "nehoda" v dopravě nikdy není nehodou, která by se stala sama a nikdy nemá pouze jediného viníka. Vždycky je chyba na obou stranách. Jeden si myslí, že ten semafor ještě projede. Druhého nenapadne, že když vyjíždí na zelenou, stejně by měl situaci zkontrolovat. Jeden má přednost a tak jede rychleji než by měl, aby mohl zastavit v případě, že si někdo nevšimne značky, že má dát přednost. Přišlo mi pěkné, když jedna z věcí, které mi ulpěly bylo, že pokud jedu tak, že nedokážu nehodě předejít, tak je ta nehoda i moje chyba. Myslím, že to je ten nejzdravější přístup k řízení, co jsem kdy slyšela. 

S vděčností vzpomínám na všechny nehody, které se nestaly díky ostatním řidičům. Ať se snažím sebevíc, tak občas se mi některé věci nepovedou a až pozdě zjistím, že jsem kde nemám být. Cizí města mohou být v tomhle ohledu obzvláště náročná. Kolik nehod se nestalo ve chvíli, kdy jsem špatně odbočila, a to jenom díky tomu, že ostatní řidiči byli dost bdělí a ohleduplní. Moc často nadáváme na to, jak ostatní řídí. Až příliš snadno říkáme "Byla to jeho chyba." A moc málo si uvědomujeme, kolik nehod jsme neměli jenom díky ostatním a díky jejich bdělosti a předvídavosti. 

Anebo možná jsem jenom já tak nemožný řidič a možná, že jenom já vděčím ostatním za tolik. Ale něco mi říká, že možná v tom nebudu tak sama. 

Autor: Aneta Toboříková | středa 16.10.2019 9:50 | karma článku: 19,59 | přečteno: 417x
  • Další články autora

Aneta Toboříková

Bydlení v Asunción

O tom, jak jsem si v Asunción hledala pokoj k pronájmu a o tom, že moje zkušenosti s Paraguayci jsou univerzální a zdaleka nejsem jediná, ke komu se tu lidé chovají tak pěkně.

21.10.2019 v 9:12 | Karma: 19,18 | Přečteno: 462x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Zážitky za barem (část kolegové)

Ze všech zážitků a lidí, co jsem potkala za barem, tak to zdaleka nebyli klienti, kteří by byli nejzajímavější. Měla jsem spoustu štěstí i na zajímavé kolegy.

18.10.2019 v 9:59 | Karma: 21,84 | Přečteno: 828x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

První zážitky z měsíce za barem (část klienti)

Poté, co se skončila moje práce v servisu, tak se mi podařilo sehnat si práci za barem, kde jsem šťastně strávila celý měsíc.

17.10.2019 v 9:47 | Karma: 23,07 | Přečteno: 995x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Setkání s Juanovou rodinou

O tom, že jsem konečně blíž pochopila Juanovu situaci a seznámila jsem jsem se s jeho rodinou, která mi představila zase jinou část Paraguayské společnosti.

15.10.2019 v 9:20 | Karma: 14,60 | Přečteno: 376x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Ze Ciudad del Este do Encarnacion

Druhá návštěva servisu, která stejně moc nepomohla. Cesta až do Encarnación. A pyšně dodám, že Juan přežil i tyto dny a to navzdory tomu, že se bláhově rozhodl cestovat zrovna se mnou.

14.10.2019 v 9:37 | Karma: 9,67 | Přečteno: 231x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě

26. dubna 2024  12:45

Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 350x
Před třemi lety jsem se přestěhovala do Kolumbie. Poté jsem dala výpověď, prodala jsem do té doby nabyté věci, koupila jsem si motorku, naučila jsem se jí řídit a vydala jsem se objevovat Jižní Ameriku. Dnes jsem v Peru a přede mnou je Bolívie, Paraguay, Argentina a Chile a možná i mnohem víc.

Seznam rubrik