Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bez teroru tachometru

O tom, jak jsem konečně vyjela z Cochabamby na další výpravu, o tom, jak se mi rozbil tachometr a já ho neopravila a o tom, jak se káva v Jižní Americe nedá pít. 

V Cochabambě jsem zůstala mnohem déle než bych byla vůbec čekala a vlastně jsem si to ani neuvědomila. Bylo to jako bych byla doma. Jako bych sem skoro patřila. Odjížděla jsem téměř smutná. Nebylo to jako při ostatních příležitostech, kdy jsem prostě jenom řekla 'Čau'. Germán taky vypadal jako kdyby nebyl úplně šťastný, že pokračuji. Nicméně, abychom trochu zmenšili smutek, už jsme byli dohodnutí, že zase přijedu až projedu jižní část Bolívie.

Germán vyjel se mnou, aby se ujistil, že se v pořádku dostanu z města, což pro mě bylo spíše komplikované než příjemné, protože GPS je pro mě snažší na sledování než jiná motorka, zvlášť pokud to je šikovná motorka, která se vplete mezi auta. Každopádně to ale od něj bylo moc hezké. 

V tuhle chvíli se stalo to, co změnilo celou mojí jízdu. Rozbil se mi tachometr. Když jsem byla v La Paz, tak Rudo zabezpečil mou motorku proti krádeži zámkem, který protáhl přes přední kolo. Já to nikdy nedělám a tak jsem se rozjela, aniž bych si toho všimla. Zámek se samozřejmě zničil, ale kolo bylo v pohodě a vypadalo to, že zbytek taky tak. Jen tachometr se uvolnil. Rudo to spravil a bylo. Ale asi pouze dočasně a po cestě z Cochabamby tachometr vypověděl službu. První věc, která se na mé motorce zničila.

Bez tachometru jsem rázem nevěděla, jak rychle jedu. V mém případě se nemusím úplně bát, že bych porušovala předpisy a jela příliš rychle, takže tohle nevadí. Spíš jsem měla tachometr jako něco, co mi připomínalo, že bych měla jet rychleji. Všichni přeci jezdí mnohem rychleji. V pohodě zvládnou 600 kilometrů za den a jejich průměrná rychlost není 30 km/h. A tak bych i já měla jet rychleji a dorovnat se jim. Tachometr jsem tedy používala, abych nezpomalovala. No a teď to nešlo. Jak můžete soutěžit se světem, když nemáte tachometr? Nemůžete. Ale můžete poslouchat knížky a obdivovat krajinu, zastavit se na oběd u řeky a uvařit si instatní polévku naprosto beze spěchu. Původní plán byl nechat si to opravit v Sucre. Jenomže se mi moc nechtělo. Tak jsem si řikala, že to nechám opravit v Potosí. Nakonec taky nic. Už jsem zpět u Germána v Cochabambě a tachometr je pořád rozbitý. Asi to tak zůstane.

Pomalu a spokojeně jsem dojela až do Aiquile, kde na mě už čekala sestra pána, který pracuje pro Germána. Aneb, Germán mi zařídil opravdu úplně všechno, abych byla v pořádku. Vzala mě do hotelu, což mě tedy trochu překvapilo, protože kdybych to byla věděla, tak jsem si našla místo na kempování. Ale nedorozumění se občas stávají. Co mě přišlo výrazně obtížnější bylo, že paní v hotelu po mě chtěla dvakrát tolik než je normální cena. To jsem jí řekla, že je přehnané. Ona odvětila, že mi ale dává přeci pokoj s manželskou postelí. Rozhlédla jsem se a zeptala se jí, zda jí připadá, že jsem si přivezla manžela, anebo zda si myslí, že jsem do Aiquile přijela si nějakého manžela najít. Nakonec pochopila a já jsem dostala pokoj jenom pro mě za cenu, kterou jsem byla ochotná zaplatit. Nicméně bylo to otravné. 

Vydala jsem se pak hledat nějakou místní kavárnu, anebo pekárnu, anebo jakékoli místo, kde bych se mohla posadit a číst a užít si odpoledne. Samozřejmě mi bylo jasné, jak marné to je. Jižní Amerika (anebo tedy ta část, kterou jsem do teď projela) není slavná zrovna pro svou kavárenskou kulturu. Občas pekárna slouží podobně, ale ne vždy. Když už jsem byla odhodlaná si prostě koupit jedno pivo a vypít si ho na pokoji, tak jsem jí objevila. Opravdová kavárna, pěkně vyzdobená, čistá, klidná s křeslama, kam se člověk zasune a může jenom číst. Objednala jsem si kávu. A přinesli mi hrnek teplého mléka a sáček s nescafé. Bylo mi to jedno, našla jsem kavárnu. 

(Asi bych k tomu měla dodat, že Jižní Amerika je asi to nejhorší místo na to, kde si dát kafe. Většina států pěstuje kávu a je to důležitá část jejich vývozu. A tím to tak končí. to nejlepší se vyváží a to, co se pije doma častokrát s kávou nemá nic společného. Pokud opominu samozřejmě místa určená pro turisty. V Kolumbii se pije voda s kávovou barvou, která prakticky nemá chuť, a tak se do ní dává neuvěřitelné množství cukru. V Peru a v Bolívii Vám většinou přinesou hrnek horké vody a nádobu s rozpustnou kávou, abyste si to připravili sami.)

Jenomže v tu chvíli zrovna vešla ona paní, která mě přivedla k tomu hotelu. S celou svojí rodinou. Bylo mi jasné, co to znamená. Latinoameričané jsou neuvěřitelně společenští a nerozumí tomu, že by někdo mohl chtít být sám a že by se dokázal sám zabavit. Tento koncept je jim tak neuvěřitelně cizí, že samozřejmě nemůžou nikomu dovolit, aby byl sám. Většinu času ti, kdo se podivují nad mojí cestou, nerozumí právě tomu, že se nebojím být sama. No a tak mě pozvali ke svému stolu a odmítnout je by bylo příliš hrubé. Dát přednost samotě před jejich společností by bylo urážlivé. A tak jsem se k nim na chvíli připojila a když jim přinesli večeři, tak jsem se vrátila do hotelu. Trochu smutná z toho, že když už jsem konečně našla pěknou kavárnu, tak mi to stejně nevyšlo.

Autor: Aneta Toboříková | úterý 16.4.2019 9:26 | karma článku: 13,17 | přečteno: 357x
  • Další články autora

Aneta Toboříková

Bydlení v Asunción

O tom, jak jsem si v Asunción hledala pokoj k pronájmu a o tom, že moje zkušenosti s Paraguayci jsou univerzální a zdaleka nejsem jediná, ke komu se tu lidé chovají tak pěkně.

21.10.2019 v 9:12 | Karma: 19,18 | Přečteno: 462x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Zážitky za barem (část kolegové)

Ze všech zážitků a lidí, co jsem potkala za barem, tak to zdaleka nebyli klienti, kteří by byli nejzajímavější. Měla jsem spoustu štěstí i na zajímavé kolegy.

18.10.2019 v 9:59 | Karma: 21,84 | Přečteno: 828x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

První zážitky z měsíce za barem (část klienti)

Poté, co se skončila moje práce v servisu, tak se mi podařilo sehnat si práci za barem, kde jsem šťastně strávila celý měsíc.

17.10.2019 v 9:47 | Karma: 23,07 | Přečteno: 995x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Opravářkou motorek

O tom, jak jsem zase jednou měla štěstí a mohla jsem se na týden stát opravářkou motorek :-) aneb první z mnohých týdnů v Asunción

16.10.2019 v 9:50 | Karma: 19,59 | Přečteno: 417x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Setkání s Juanovou rodinou

O tom, že jsem konečně blíž pochopila Juanovu situaci a seznámila jsem jsem se s jeho rodinou, která mi představila zase jinou část Paraguayské společnosti.

15.10.2019 v 9:20 | Karma: 14,60 | Přečteno: 376x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě

26. dubna 2024  12:45

Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 350x
Před třemi lety jsem se přestěhovala do Kolumbie. Poté jsem dala výpověď, prodala jsem do té doby nabyté věci, koupila jsem si motorku, naučila jsem se jí řídit a vydala jsem se objevovat Jižní Ameriku. Dnes jsem v Peru a přede mnou je Bolívie, Paraguay, Argentina a Chile a možná i mnohem víc.

Seznam rubrik