O Peru

29. 03. 2019 10:12:52
O mých posledních dvou dnech v Peru, o tom, jak počáteční zklamání, se přeneslo na celý pobyt, který se zklamáním také skončil a o Peru celkově (a i o jeho dobrých stránkách).

Blog byl dopsán. Fotky nahrány na facebook a na instagram (opět zvu na stránku Overcoming Borders anebo anie.overcoming.borders :-) ). Můj virtuální život byl uveden do pořádku a tak nebylo proč se dál zdržovat v Cuscu. Ne že by tam nebylo co více vidět, ale je období dešťů a to znamená, že opravdu strašně prší, zvlášť na horách, které jsou v téhle oblasti to nejzajímavější. A úplně popravdě už jsem nechtěla být dále na tom samém místě. A navíc už jsem chtěla z Peru celkově pryč. Tak jsem se ráno vzbudila, všechno jsem zabalila, což je to nejvíc nejotravnější, a vyrazila jsem.

Cesta z Cusca do Puna, které je už skoro u Bolívie a kde se většinou přespává před přejezdem hranic, je celkem 386 kilometrů, což by bylo hodně, a tak jsem si po cestě našla vesnici Ayaviri, abych tam přenocovala. Byla to jedna z vůbec nejjednodušších cest, co jsem kdy projela. Dlouhá rovná silnice, prakticky bez aut, bez zatáček, bez klesání či stoupání. Jenom se strašnou zimou. Cusco už se nachází v nadmořské výšce 3400 mnm a pak už přichází oblast, která se jmenuje Altiplano (aneb Vysoká Planina), která je celá těsně pod 4000 mnm. Když svítí sluníčko, tak je to docela v pohodě. Ale na motorce i se sluníčkem vítr profoukne úplně všechno a tak jezdím už pořád v protidešťovém obleku, který proti větru trochu pomáhá. Vypadám jako tlustý šašek, kdyby Vás to zajímalo :-D

Nicméně teda cesta to byla jednoduchá, jak do Ayaviri, tak i potom do Puna. V Puno jsem měla už slíbenou posadu a tak jsem se těšila, že se s někým potkám. Jenže když jsem přijela, tak motorkář, se kterým jsem se bavila, mi zařídil ubytování v hotelu a řekl mi, že slíbená pomoc v Puno spočívá v tom, že ten hotel je o něco levnější, než by byl, kdybych tam přijela sama. Byla jsem zklamaná. Místo toho, abych mohla poslední večer strávit ve společnosti, tak jsem byla sama. A navíc bych si podobný hotel dokázala za stejnou cenu najít sama a to ve výrazně lepší části Puno. Anebo bych nejpravděpodobněji pokračovala do městečka, které je přímo na hranicích, abych byla z Peru rychleji pryč.

Musím přiznat, že pro mě Peru bylo zklamáním. Možná proto, že jsem se tam ohromně těšila. V Kolumbii, kde jsem předtím žila, mi vždycky přišlo, že neumí vařit. Kolumbijská kuchyně se sestává z rýže, luštěnin a spousty masa a je to pořád to samé. A tak asi především kvůli kuchyni, pro mě Peru byla téměř vysněná destinace. A nakonec to dopadlo úplně jinak.

Peru je neuvěřitelně špinavé. Lidé hází odpadky kdekoli je napadne a tak hned, jak přejedete hranice z Ekvádoru, po obou stranách se špína začne vršit. (Samozřejmě v hodně turistických oblastech to tak není, tam se kvůli turistům uklízí.) A navršené odpadky samozřejmě znamenají hodně nepříjemný zápach. Ne všechna města na tom jsou stejně. Třeba Chiclayo mi přišlo horší než Indie. Ale třeba Trujillo (alespoň ve městě jako takovém) je docela v pohodě. Jsou to ale i takové věci jakože jim v Peru nikdy neřekli, že záchody by se také měli umývat (a to je poměrně univerzální nedostatek, ať jste kde jste). Tímto začalo mé zklamání, protože to bylo první, co jsem z Peru viděla.

Další můj osobní problém je to, jak Peruánci řídí. Mám pocit, že v autoškole se jejich první lekce sestává z toho, kde je klakson a jak na něj troubit co nejhlasitěji a to bez jakéhokoli zjevného důvodu. Jezdí neuvěřitelně agresivně a zajišťují si volný průjezd právě troubením. Já jsem se naučila řídit v Kolumbii, která taky není jednoduchá, projela jsem Bogotu, ale Peru bylo i tak naprosto strašné. K tomu se ještě přidává, že neví, jak fungují kruhové objezdy, a přednost má ten, kdo na kruhový objezd najíždí, nikoli ten, kdo tam už je, takže si to asi umíte představit.

Možná právě to, že mám zkušenosti z Kolumbie (a Ekvádoru, který byl podobný), tak mě nakonec Peru tak zklamalo. Lidé v Kolumbii jsou nespolehliví, ale jsou neuvěřitelně milí a nápomocní. Strašně snadno se s Vámi dají do řeči a přijmou Vás mezi sebe. Pokud do Kolumbie pojedete jako turista, tak si to tam právě kvůli lidem musíte zamilovat. Peruánci takoví nejsou. A trochu mi z toho občas bylo smutno. A kdykoli můžou, tak se cizince snaží natáhnout a to naprosto se vším a pořád. Je to otravné. Úplně Vás to nakonec vyčerpá.

Abych Vás nicméně úplně neodradila, tak příroda je naprosto nádherná. Nikdy předtím jsem nebyla na poušti. Hory jsou naprosto skvělé (nicméně bych doporučovala nejezdit v období dešťů :-D ) A pokud jezdíte na motorce, tak se dá přes MAI anebo různé motokluby potkat spousta moc fajn lidí, se kterými si svůj pobyt můžete užít. Lima mi přijde, že za to moc nestojí, ale třeba Cusco je opravdu pěkné a to samé říkají o Arequipě, kam jsem tedy nezvládla dojet. Pokud pojedete jako turista, tak věřím, že si Peru užijete. A opravdu vaří strašně dobře. To jim nikdy nikdo nevezme :-) a já do peruánské restaurace vždycky ráda zajdu.

Samozřejmě bych k tomu ještě ráda dodala, že to byla pouze má osobní zkušenost a můj pohled na věc. Věřím, že pro ostatní to mohla (anebo může) být úplně jiná zkušenost a z celého srdce si přeji, abyste se přes zmíněné nedostatky do Peru někdy podívali a aby se Vám tam moc líbilo.

Autor: Aneta Toboříková | pátek 29.3.2019 10:12 | karma článku: 17.62 | přečteno: 645x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 18.17 | Přečteno: 413 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 578 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 231 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 15.79 | Přečteno: 471 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 48 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 350

Před třemi lety jsem se přestěhovala do Kolumbie. Poté jsem dala výpověď, prodala jsem do té doby nabyté věci, koupila jsem si motorku, naučila jsem se jí řídit a vydala jsem se objevovat Jižní Ameriku. Dnes jsem v Peru a přede mnou je Bolívie, Paraguay, Argentina a Chile a možná i mnohem víc.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...