Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dobrodružství na motorce - první den zpět v Limě (1)

Dostala jsem ve svém životě mnoho úžasných příležitostí a mezi nimi byla šance jet pracovat do Kolumbie a poté možnost tuhle práci nechat, vše prodat, koupit si motorku, naučit se jí řídit a vydat se směrem na jih. 

Tak daleko kam až mě má motorka doveze. Je mi více než jasné, že ne každý má tolik štěstí, aby mohl něco podobného podniknout. A jedním z mých cílů je tedy být očima pro ty, kteří nemají šanci tady být. 

První část mé cesty mě zavedla z Bogoty  do Limy. A teď začínám druhou část mé výpravy. A tak rychle zrekapituluji, jak jsem se dostala sem. Když jsem v Kolumbii po třech letech skončila a koupila si motorku, tak jsem měla za úkol dostat se do Limy, odkud odlétalo mé letadlo do Čech. Když jsem vyjížděla, motorka měla najeto 1500 kilometrů a z toho já jsem nařídila tak 500. Což bylo jediných 500 km, které jsem na motorce nařídila za celý svůj život. Když jsem přijela do Limy, tak měla už 6300. Tady jsem motorku nechala v jednom motoservisu a zaletěla jsem na měsíc domů navštívit rodinu. Posledního února jsem znovu nasedla na letadlo a vrátila se do Limy vyzvednout si motorku a pokračovat.

Poprvé, když jsem tentokrát nasedala do letadla, tak jsem se cítila zvláštně. Vždy, když jsem někam letěla daleko, tak jsem letěla za prací. Tentokrát letím za poznáním a za cestováním. Jenom tak vlastně. Bez nějakého zvláštního plánu, bez deadlinu, bez itineráře. Jako když člověk skáče bungee jumping. Mám lano v podobě rodiny a přátel, které představuje jistotu, když člověk doskočí až dolů. Ale jinak kromě toho je to vlastně jen řícení se časem a prostorem někam. 

A ještě než budu moci pokračovat, tak bych měla objasnit, co je MAI (a další podobné jako AVI anebo SOS). MAI znamená Moto Ayuda Internacional - mezinárodní pomoc motorkářům (SOS je zřejmé a AVI znamená Ayuda Viajero Internacional.) Všechny tři jsou sítě, které pomáhají cestovatelům a především tedy cestovatelům motorkářům. Fungují podobně jako couchsurfing, akorát nemají svojí internetovou stránku, ale využívají výhradně chat na Whatsappu. Jednotlivým rodinám anebo lidem, kteří nabízejí pomoc, se říká Posada, a přijímají cestovatele u sebe doma a většinou nabídnou místo na přespání a podle toho, jak moc je to pro ně toho posláním, tak i večeři, snídani, projížďku po blízkých památkách anebo třeba pozvání na oslavu babiččiných 90. narozenin. 

Jedna z takovýchto posad, je právě i onen motoservis, kde jsem nechala motorku. Ale jelikož si nebyla úplně přesně jistá, ve které části Limy se nacházela, tak jsem hledala pomoc u někoho, kdo by mi mohl pomoci přestát první noc poté co přiletí letadlo. Dostala jsem číslo na Adolfa. K tématu jmen v Latinské Americe se ještě dostanu. Nicméně jelikož mé letadlo mělo zpoždění, tak si mě Adolfo nemohl vyzvednout. Poslal místo sebe svojí maminku. Skoro 60-ti letou malinkou paní. Ta si mě tam našla a vzala mě domů, kde jsem zjistila, že ona se svým synem bydlí ve stejném pronajatém pokoji, ve kterém mají zašupovací postele tak uspořádané, aby se tam vešlo až 6 osob. Neumím si představit, že bych s mámou měla bydlet ve stejném pokoji. A o to méně, že bych byla zvládla ten samý pokoj nabídnout ještě tak, aby tam další 4 osoby mohly najít přístřeší. Aby bylo ještě zcela jasné, jak velké srdce tady lidé mají, tak musím dodat, že Adolfo dlouhou dobu snil o tom mít palandu, která by byla třípatrová, aby mohl pomoci více lidem. A když objevil postel, která spodní část palandy měla vysouvací, kde nabízela další postel, tak za ní dal bez rozmýšlení asi dvou násobek svého měsíčního platu.

Když jsme přijeli, tak mi byla nabídnuta Coca Cola a ještě nějaká další sladká limonáda, a já nepředloženě požádala pouze o vodu. Většina lidí zde pije pouze sladké limči a tak tu paní Magdalena žádnou vodu neměla, což jsem si uvědomila až když jenom kvůli mě vyrazila zase ze dveří ven sejít čtyři patra a koupila mi tam 2,5 litrovou lahev vody, kterou zase vytáhla nahoru. Já se mezitím vysprchovala a šli jsme spát. Před spánkem mi paní Magdaléna ještě rozmluvila, že si pro motorku nemám jezdit sama, protože Lima je nebezpečná a že mám počkat, než se vrátí její syn. Adolfo sám volal, že vstane už v 5:30, aby byl v Limě v 10:30 a mohl mě tam dovézt. Souhlasila jsem. Teď když tu píšu, tak je 12:30. Adolfo tu ještě není, ale co chvíli volá, že už tu bude za chvíli. 

Úplně jsem zapomněla, že co se pohostinnosti týče, tak jsou v Jižní Americe nepřekonatelní. Ale věřit se jim nedá ani nos mezi očima. Myslím, že to nedělají naschvál, jenom si neuvědomují, že někdo se může spoléhat na údaje, které oni poskytnou. Vůbec je nenapadlo, že když mi řekli 10:30, tak jsem souhlasila jenom kvůli tomu, že to bylo dostatečně brzy, abych mohla zvládnout i svou odpolední hodinu angličtiny. V 13:00 už jsem se rozhodla neponechat nic dál všanc a tak jsem paní Magdaléně řekla, že už dál čekat opravdu nemůžu a že jdu. Chudáka jsem jí tím strašně vystresovala. Začala zmateně volat Adolfovi, jestli už jede, ale nicméně se mnou sešla dolů a šla mi ukázat autobusy. Když v tom se tam Adolfo objevil. Myslím, že kdybych byla nevyrazila, tak by se ještě někde stavil za kamarády a vůbec by jeho objevení nebylo tak briskní. Nicméně uznávám, že jsem byla více hysterická než bylo potřeba. 

Adolfo mě odvezl do servisu, ve kterém jsem měla celý měsíc schovanou motorku a znovu jsme se tak shledaly. Bohužel se jí nicméně nepodařilo nastartovat, protože jsem nechala zapnutou nabíječku, která za celý den měsíc vybila baterku tak, že se jí už nedalo vůbec nabít. Adolfo mě tedy nabral a společně ještě s týpkem, který si říká Zeta, jsme se vydali kupovat novou baterku. Nejenom mi pomohli pomohli zařídit tohle, ale ještě mě pak odvezli do pojišťovny, abych si mohla zařídit i povinné ručení. Zeta nás pak opustil, protože na něj čekala jeho paní, které vezl oběd, a tak jsem s Adolfem zůstala sama. Nejen, že ho napadlo, že bych mohla mít hlad, ale ještě ke všemu mě na mé přání vzal do peruánské restaurace a na oběd mě pozval. A když mě pak odvezl zpátky do servisu, kde mi ti kluci vyměnili baterku a ještě k tomu přepojili tu nabíječku tak, aby už se nic podobného nikdy nemohlo stát, a motorku mi pak ještě umyli, a já jsem jenom s úžasem mohla pozorovat, jací úžasní andělé se v mém životě objevují. 

Po dokončení všech úprav a přezabalení všeho, jsem se už pak vydala na cestu do hostelu. Chtěla jsem mít další den prostor a klid na to všechny věci znovu probrat, uspořádat a nějak třeba naplánovat, kam se vydám dál. Jenomže můj hostel byl asi hodinu cesty přes celou Limu (Lima je asi desetimilionové město). Adolfo trval na tom, že mě vyvede alespoň k mostu, od kterého to pak budu mít jednodušší. Zkratka prodlužka. Samozřejmě mě tím navedl na dálnici, na kterou jsem vůbec nechtěla a která z 45 minutové cesty udělala hodinu a půl. Ale pravda pravdoucí je, že bych si nikoho laskavějšího než byl on, nemohla vůbec přát. Každopádně ale po měsíci neřízení projet Limou nebylo tak jednoduché. Nejen že mi trvalo zorientovat se v dopravě a přizpůsobit se znovu jejich příšernému stylu jízdy a neustálému troubení, ale navíc bylo znát, že moje stabilita na motorce docela utrpěla. Nadávala jsem jak špaček po cestě a nechápala jsem, jak je možné, že vždycky sama sebe dostanu do nějaké podobné situace. Nicméně jsem to zvládla a docela pyšná, jsem usnula hned jak se má hlava dotkla polštáře.

Autor: Aneta Toboříková | středa 6.3.2019 14:18 | karma článku: 18,89 | přečteno: 632x
  • Další články autora

Aneta Toboříková

Bydlení v Asunción

O tom, jak jsem si v Asunción hledala pokoj k pronájmu a o tom, že moje zkušenosti s Paraguayci jsou univerzální a zdaleka nejsem jediná, ke komu se tu lidé chovají tak pěkně.

21.10.2019 v 9:12 | Karma: 19,18 | Přečteno: 462x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Zážitky za barem (část kolegové)

Ze všech zážitků a lidí, co jsem potkala za barem, tak to zdaleka nebyli klienti, kteří by byli nejzajímavější. Měla jsem spoustu štěstí i na zajímavé kolegy.

18.10.2019 v 9:59 | Karma: 21,84 | Přečteno: 828x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

První zážitky z měsíce za barem (část klienti)

Poté, co se skončila moje práce v servisu, tak se mi podařilo sehnat si práci za barem, kde jsem šťastně strávila celý měsíc.

17.10.2019 v 9:47 | Karma: 23,07 | Přečteno: 995x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Opravářkou motorek

O tom, jak jsem zase jednou měla štěstí a mohla jsem se na týden stát opravářkou motorek :-) aneb první z mnohých týdnů v Asunción

16.10.2019 v 9:50 | Karma: 19,59 | Přečteno: 417x | Diskuse| Cestování

Aneta Toboříková

Setkání s Juanovou rodinou

O tom, že jsem konečně blíž pochopila Juanovu situaci a seznámila jsem jsem se s jeho rodinou, která mi představila zase jinou část Paraguayské společnosti.

15.10.2019 v 9:20 | Karma: 14,60 | Přečteno: 376x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Noci zůstávají mrazivé. Ze čtvrtka na pátek spadne teplota pod nulu na celém území

24. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  13:27

Teploty v Česku v nadcházejících dnech opět klesnou k nule a zejména v noci a ráno může i mrznout....

Bezvýhradně plnily jeho instrukce, uvedl znalec o ženách, které zabily vůdce sekty

24. dubna 2024  13:23

Zubařka, která společně s tělocvikářkou v důchodu Irenou Stejskalovou usmrtila vůdce kutnohorské...

Kdo pošle hlas do voleb z ciziny poštou, bude moci jít volit znovu a jinak

24. dubna 2024  10:57,  aktualizováno  13:19

Pravidla pro volby poštou ze zahraničí se ještě oproti původnímu vládnímu návrhu změní....

Psa nechali v rozpáleném autě, po vysvobození uhynul. Majitelé dostali podmínku

24. dubna 2024  13:19

Muž a žena, kteří vloni v létě nechali psa v autě před Jihočeskou zoologickou zahradou Hluboká nad...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 350x
Před třemi lety jsem se přestěhovala do Kolumbie. Poté jsem dala výpověď, prodala jsem do té doby nabyté věci, koupila jsem si motorku, naučila jsem se jí řídit a vydala jsem se objevovat Jižní Ameriku. Dnes jsem v Peru a přede mnou je Bolívie, Paraguay, Argentina a Chile a možná i mnohem víc.

Seznam rubrik